Monday, April 22, 2013

Kajian Bulanan Mie-ken April 2013: Kebahagiaan itu Ada Pada Ketaqwaan

Sebagai kelanjutan kajian bulanan Mie-ken perdana, pada pengajian bulan April 2013, Ustadz Chandra mentadzaburi tentang surah Al-Hasyr ayat 18 sebagai berikut:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ


Artinya:
Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat); dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.

Ayat tersebut merupakan salah satu ayat dari sekian banyak ayat yang memerintahkan kita bertaqwa. Di lanjutannya, Allah SWT memerintahkan kita untuk memperhatikan apa yang kita kerjakan untuk masa depan. Sekali lagi, di penutup ayat, Allah memerintahkan kembali untuk bertaqwa dan Dia Allah mengetahui apa yang kita kerjakan.

Kaitan bahwa kebahagiaan itu ada pada ketaqwaan lebih khusus dibahas pada surat At-tholaq ayat 2-3 yang lebih dikenal dengan sebutan ayat seribu dinar,
.وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً * وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً

Artinya:
[2]....Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
[3] Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.
Jelaslah dari ayat tersebut, bila yang dimaksud dengan kebahagiaan adalah yang berkaitan dengan rezeki atau materi, maka Allah akan memeberinya kebahagiaan pada orang yang bertaqwa. Tak hanya rezeki, namun juga jalan keluar dari permasalahan yang dihadapi hambaNya. Sebagai tambahan, barang siapa bertawakal kepada Allah SWT, maka Allah juga mencukupkan segala keperluannya. Dan Dia Allah selalu menepati janji-janjiNya dan maha mengatur lagi memutuskan segala sesuatu yang ada di alam ini.


Acara bakar-bakar selepas kajian di Kuwana-shi, Mie-ken
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...